Štítok na pneumatike. Čo to vlastne je?

by spravca
0 comment

Nie každý vie, čo znamenajú štítky na pneumatikách a ako by sme ich mali čítať. V niektorých prípadoch dokonca táto téma okolo štítkov vzbudzuje kontroverzie, no stačí vedieť pár základných vecí a budete múdrejší.

Nejde o nič zložité

Čítanie údajov zo štítkov nie je zložité, no bez návodu a tipov to pravdepodobne nezvládnete. Označenie pneumatík štítkami sme ešte pred pár rokmi nepoznali, no od 1. novembra 2012 musia byť týmto spôsobom označené všetky zimné aj letné pneumatiky predávané na území Európskej únie. Nájdeme na nich rôzne informácie, ako napríklad o výkonnosti, spotrebe paliva, koeficiente priľnavosti, vonkajšej hlučnosti alebo brzdení.

Priľnavosť na mokrom povrchu – označuje ju stupnica od A do F, ktorá jasne hovorí o tom, aká je brzdná dráha na mokrom povrchu. Ak má pneumatika označenie A, tak má najkratšiu možnú brzdnú dráhu, ak F, tak je dráha najdlhšia. Rozdiel medzi nimi je vo všeobecnosti 18 metrov.

Vonkajšia hlučnosť je uvádzaná v decibeloch. Čím viac čiernych vĺn je na štítku, tým je pneumatika hlučnejšia. Treba povedať, že ani ten najhlučnejší kus neprekračuje platnú normu, takže sa netreba obávať. Na druhej strane, čím tichšie pneumatiky, tým väčšie pohodlie a šetrenie životného prostredia.

Zvyšné parametre na štítku sa nachádzajú kvôli tomu, aby nepodceňovali výrobcovia niektoré vlastnosti a neuprednostňovali ich pred ostatnými. Každý jeden model je kompromisom určitých vlastností, pretože žiadna pneumatika nebude nikdy dokonalá.

Niektoré pneumatiky označené byť nemusia

Nie všetky druhy pneumatík musia mať nevyhnutne označenie v podobe štítkov. Ak ste ich na tých vašich nenašli, pravdepodobne patria do skupiny, na ktoré sa povinnosť nevzťahuje. Konkrétne ide o pneumatiky pre motocykle, závodné, náhradné, s hrotmi, off-road, protektorované alebo aj s nižších rýchlostným indexom, ako je 80 km/h. Okrem toho sem zaradujeme aj pneumatiky určené pre historické vozidlá, tie, ktoré sú určené pre vozidlá s dátumom prvej evidencie pred rokom 1990 alebo nižším priemerom ráfika ako 10 palcov a vyšším ako 25 palcov. V prípade, že plánujete kúpu nových pneumatík a neviete sa rozhodnúť, ktoré sú tie práve, odporúčame pozrieť si aktuálny test pneumatík. Prináša ich renomovaná inštitúcia, ale aj rôzne motoristické magazíny, vďaka ktorým nebude výber nových gúm nočnou morou ani pre toho najmenej skúseného motoristu.

You may also like